Vilken hudtyp har du?

På lektionen fick vi lära oss om olika hudtyper och hudprodukter. Under vår praktiska lektion då vi höll på med ansiktsbehandling, så fick jag reda på att jag hade normal hy. Den bästa hudtypen man kan ha, muahaha (a) Här är några av mina anteckningar från lektionen.

      Normal hy :
- bebisar föds med normal hy
- varken fet eller torr
- inga problem med acne osv.
- genetiskt att ha normal hy
- "perfekt hy"
- man kan använda sig av produkter som: rengöringscreme, fuktcreme
- rengöring ska ske morgon och kväll
- ansiktsmask, 1 gång i veckan
- peeling, 1 - 2 gånger i veckan

      Blandhy :
-
fet i T-zonen och torr på kinderna
- man ska använda milda och snälla produkter
- produkter för blandhy: rengöringscreme, fuktcreme och ansiktsvatten
- ansiktsmask, 2 gånger i veckan (fokus vid T-zonen)
- peeling, 2 gånger i veckan. (gnugga inte för hårt med händerna)

      Fet hy :
-
blank hud, finnar (större porer)
- produkter för fet hy: rengöringsgelé, ansiktsvatten med innehåll av alkohol, creme (lugnar talgkörtlarna)
- ansiktsmask, minst 2 gånger i veckan för att få bort fett och orenheter
- peeling, minst 2 gånger i veckan

      Torr hy :
- torr, flagig, stram hud
- små porer
- oftast inga finnar
- "rosa hud" - ofta tydlig rodnad
- rengöringsprodukter: rengöringscreme, ansiktsvatten UTAN alkohol, man kan använda sig av fetare cremer och oljiga produkter.
- ansiktsmask, välj en mask som återfuktar! 1 gång i veckan.
- peeling, 1 gång i veckan

Innan tänkte jag verkligen inte på vilken typ av hud jag hade. Det är väldigt viktigt att veta vilken typ man har om man vill ta hand om sin hud på bästa sätt. Det finns produkter till alla typer och det gäller att man använder rätt för att skapa balans i huden. Så, ta nu reda på vilken av dessa hudtyper du har, och tänk på vad du köper för produkter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0