tvätta händerna!

* OH, så irriterande! Skrev nyss ett långt inlägg och sen så bara försvann allt?

Såg nyss en video om en kvinna som hade fått mask i hjärnan! Blää! Man fick se hur de gick in i hennes huvud och petade bort den. Har lust att kräkas när jag ser sånt, usch! De sa att det kan ha kommit från att hon ätit mat som fortfarande var ganska rått eller att någon inte tvättat händerna efter ett toalett besök och sedan rört vid maten! Det är sånt här som får mig att bli mer uppmärksam, det kan ju lika gärna hända mig och er också.

Tänk alla bakterier ni får av att röra vid saker och ting. Du rör vid toasitsen, tangentbordet, tv-kontrollen eller mobilen - you name it! Du får bakterier av allt du rör vid. Tänk sedan att du rör vid något, har en massa bakterier på handen och senare petar dig i ögat eller stoppar ett finger i munnen. Det är så det kan börja.

Så, när ska man då tvätta händerna?

  • innan du äter eller rör vid mat
  • efter toalettbesök
  • efter att du nyser eller hostar
  • efter att du rört vid husdjur eller andra djur
  • efter du varit ute och rört vid t.ex. allmänna toaletter, smutsiga dörrhandtag
  • innan och efter du varit och besökt någon som är sjuk


    Läste också att man inte ska tvätta händerna i kallt vatten, inte heller för kallt. Använd gärna tvål och torka av med ren handduk. Jag själv vet att man inte alltid följer detta, dels för man inte orkar eller bara glömmer bort det. Försök ha det i tankarna i allafall.


  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0